Až reálna hrozba straty pomerne veľkej hodnoty úspor v dôsledku inflácie donútila väčšie masy pozerať sa po alternatíve, tvrdí majiteľ investičnej skupiny Proxenta Pavol Kožík. Riešením je investovanie prostredníctvom renomovanej spoločnosti.
Aktuálne hovoríme o prudko zvyšujúcej sa inflácii. Zmenilo sa kvôli tomu uvažovanie Slovákov?
Priemerná ročná inflácia v roku 2021 bola 3,2 percenta a tento rok smeruje ešte k vyšším hodnotám. Dlhé roky bola taká nízka, že väčšina ľudí neriešila skutočnosť, že majú svoje úspory na bežných alebo sporiacich účtoch s nulovým úročením. Peniaze im síce nezarábali, ale ani veľmi neprerábali. Malé vytriezvenie prišlo až vlani, keď inflácia za niektoré položky, ako doprava a pohonné látky, dosiahla až 17,3 percenta a priemerná ročná inflácia zase najvyššie hodnoty od roku 2012. To bol zároveň moment, keď si ľudia začali uvedomovať, že ich peniaze strácajú na hodnote, pričom v najbližšom období hodnoty určite nebudú klesať, ale práve naopak.
Ako na to ľudia reagujú?
Riziko veľkej straty hodnoty svojich úspor rozprúdila diskusiu o investičných alternatívach a klienti sa vo väčšej miere začali pozerať po možnostiach, ktoré im zarobia viac. Aj toto je určite jeden z dôvodov, prečo evidujeme podstatný rast záujmu investovať do produktov Proxenty nielen u prvoinvestorov ale aj skúsených investorov, ktorí hľadajú nové zaujímavé príležitosti.
Kde majú Slováci ešte stále bežne uložené svoje úspory?
Viac ako 50 miliárd eur majú uložených na neúročených bežných a sporiacich účtoch. Táto suma za posledných 10 rokov neustále rastie a to aj napriek tomu, že za toto obdobie inflácia znehodnotila tieto úspory o takmer 15 percent. Tí klienti, ktorí uprednostnili investičné produkty Proxenty naopak zhodnotili svoje úspory niekoľkonásobne.
Ako ľudia teda aj vďaka vám vedia ochrániť svoje peniaze pred infláciou?
Je to v podstate jednoduché. Stačí sa len rozhodnúť a presunúť svoje peniaze z neúročených účtov do investičných produktov. Klientom predávame investičné produkty už 12 rokov. Nie je to o tom, že zrazu sú ľudia hladní po investíciách a my ideme niečo nové vyvíjať. Od začiatku sa sústredíme len na oblasti developerského biznisu a oblasť potravinárstva, v ktorých máme dlhoročné skúsenosti a odbornú expertízu.
Sú dnes ľudia ochotní akceptovať vyššie riziko pri investovaní?
Ako som už uviedol, dlhé roky finančné spoločnosti edukovali verejnosť o výhodách investovania, ale ľudia boli pomerne rezistentní. Až reálna hrozba straty pomerne veľkej hodnoty úspor v dôsledku inflácie donútila väčšie masy pozerať sa po alternatíve. Samozrejme, začínajúci investori vyhľadávajú skôr konzervatívnejšie formy investovania. Dôležité je pre nich, aby rozumeli tomu, čo sa deje s ich peniazmi.
Ako im to zabezpečí práve Proxenta?
Proxenta investuje najmä do hodnôt, ktoré môže klient vidieť na vlastné oči rásť. Žiadne špekulácie na burzách, pákové obchody a finančné nástroje ktoré vám z ničoho vyrobia šampanské. My reálne staviame bývanie pre ľudí a naše developerské projekty vidíte rásť poschodie po poschodí. Veríme totiž, že na konci nášho investičného projektu má byť reálny úžitok pre ľudí.
Aké vlastnosti má nehnuteľnosť, ktorá má vysoký potenciál zhodnotenia klientovej investície?
Sú tri dôležité faktory pre výber dobrej nehnuteľnosti. Lokalita, lokalita a lokalita. V Proxente máme preto v portfóliu najmä nehnuteľnosti v bratislavskom starom meste a najnovšie aj rezidenciu Stockerka v Devínskej Novej Vsi v blízkosti Devínskej Kobyly. Dokončili sme tiež najväčší rezidenčný projekt v novodobej histórii Nitry s názvom Tabáň a rozbiehame aj veľký projekt v Banskej Bystrici.
Je investovanie len pre bohatých?
Určite nie. Dnes už existujú investičné schémy, do ktorých môžete vkladať peniaze dlhodobo po malých čiastkach. To však nevyrieši aktuálny problém so znehodnocujúcimi sa úsporami na neúročených účtoch. Pre začínajúcich investorov sme v Proxente v rámci aktuálnej kampane znížili minimálnu vstupnú investíciu do dlhopisu Proxper na 7-tisíc eur. Klienti môžu svoje peniaze na tomto produkte zhodnotiť fixným úrokom 7 percent ročne. Samozrejme, máme aj iné investičné produkty s vyššími vstupnými investíciami, aj zaujímavejším zhodnotením.
Čo by mal vedieť človek o spoločnosti, v ktorej chce investovať?
Klient by sa mal predovšetkým pozrieť na históriu spoločnosti, ktorej chce zveriť svoje peniaze. Ako dokázala rásť, inovovala svoje produkty a zväčšovala svoju hodnotu. Posledné dva pandemické roky môžu napovedať, ako sa spoločnosť bude správať v krízových rokoch a situáciách. Dôležité je tiež vedieť, ako investičná spoločnosť zhodnocuje vklady investorov. Nemusíte do detailov poznať technické detaily investícií, ale mali by ste vedieť, či stavíte viac na špekulačné zhodnotenia alebo skôr konzervatívnejšie spôsoby. V Proxente máme investičných maklérov, ktorí sú experti vo svojej oblasti. Bezpečne vás prevedú všetkými možnosťami investovania, vysvetlia a odporučia najlepší investičný produkt.
Originál rozhovoru si môžete prečítať tu